.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, mei 08, 2004

In het kader van het EK 2004 heeft fotograaf Jaap Vliegenthart de spelers van het Nederlands elftal geportretteerd in een houding die normaal gesproken privé blijft: slapend. Over deze foto's, gemaakt voor de liefdadigheidsorganisatie Spieren voor Spieren, is een conflict ontstaan tussen de KNVB en de uitgever van het boek Jongensdromen waarin de foto's zijn verzameld. De spelers zijn met hun uitdrukkelijke toestemming gefotografeerd, maar de spelersraad van het Nederlands Elftal geeft geen groen licht voor het verschijnen van het boek. De foto's zouden niet bedoeld zijn geweest voor een boek, maar slechts voor een expositie, aldus de spelersraad.

Lees verder de columns van Hugo Borst in het Algemeen Dagblad en Frits Abrahams in NRC Handelsblad.


In de Koninklijke Schouwburg van Den Haag hangt een reeks fraaie geschilderde portretten van legendarische toneelspelers uit de geschiedenis van de Haagse Comedie en haar voorgangers. Oscar Wibaut, directeur van de schouwburg, besloot deze traditie voort te zetten door middel van fotografische portretten (mede omdat hij geschilderde portretten te duur vond).

De jongste van de twaalf aangezochte fotografen, Cuny Janssen (1975), ging naar de oudste actrice, Mary Dresselhuys (1907). Onder de portretteurs vindt men verder namen als Dana Lixenberg, Erwin Olaf en Corbino.


De Zeeuwse SGP-gedeputeerde George van Heukelom heeft geweigerd om de eerste prijs van de fotowedstrijd in het kader van de Maand van de Vrijheid - twee zoenende mannen onder een weidse hemel - aan maakster Else van den Hoeven (21) uit te reiken. In strijd met de openbare zedelijkheid, vond de als juryvoorzitter aangezochte gedeputeerde.

Als rechtvaardiging voor zijn handelwijze zei Van Heukelom in de krant over zijn weigering simpelweg: ‘Dit is dan weer míjn vrijheid’. Hij deelde mee dat hij wél namens het dagelijks provinciebestuur de fotografe heeft uitgenodigd de uitreiking van de Four Freedoms Awards bij te wonen.

„En ik heb de winnares gefeliciteerd.“

Hebt u de foto afgekeurd omdat u bezwaar hebt tegen homoseksuelen?

„Ik kan niet goedpraten wat de Schrift verbiedt. Daarin worden bepaalde handelingen afgekeurd en dat heeft ook te maken met homo’s. Het probleem is dat wij dan meteen worden afgeschilderd als haters en in hetzelfde hoekje worden geduwd als de islamieten die zeggen: gooi ze van een kasteel. Ik ken verschillende homoseksuele mensen, ze komen ook wel bij ons thuis. Ik weet dat het in onze kringen een groot probleem is, die mensen hebben het echt moeilijk, dat besef ik ten volle.“

Wat is dan wel uw probleem?

„De openbare zedelijkheid. Als je dat een waarde vindt in de samenleving, dan volgen daar ook normen uit. Die kus in deze situatie - daar heb ik moeite mee. Voor mij gaat die foto te ver. De vraag is: mag je nog zeggen wat de Schrift ons aanreikt? Ik vind van wel. Ik ben daar eerlijk in, niet hoogmoedig en ik wil er niet mee scoren, maar ik wil me in alle eenvoud aan de schrift kunnen houden. Een foto van bijvoorbeeld een halfnaakte vrouw ligt voor mij hetzelfde.“

Lees ook het redactioneel commentaar op deze kwestie in BN/De Stem.


foto Else van den Hoeven

Volgens RTL Boulevard heeft een onbekende fotograaf geprobeerd in te breken in het Amstel-hotel te Amsterdam om zodoende foto's te kunnen maken van de daar aanwezige filmsterren.

De Utrechtse politie wil deur aan deur gaan met een fotoboekje van verdachten. Het boekje wordt getoond aan bewoners bij wie in de wijk een delict is gepleegd. Eerder pleitte de Utrechtse korpschef P. Vogelzang al voor het openbaar maken van foto's van veelplegers via internet en buurtavonden. Minister Donner (justitie) hield de Kamer echter een maand geleden voor dat foto's van veelplegers alleen gericht mogen worden verspreid, bijvoorbeeld aan winkeliers. De Utrechtse politie wil toch verder gaan door foto's te tonen van alle verdachten van alle soorten criminaliteit, aan alle wijkbewoners. Op deze manier wil zij de inwoners betrekken bij het oplossen van de criminaliteit.

Lees meer in de Trouw van zaterdag.

vrijdag, mei 07, 2004

Gunmen ambushed a Polish TV crew south of Baghdad on Friday, killing a producer and a correspondent who was Poland's best-known war reporter, Iraqi and Polish officials said.

Waldemar Milewicz, a correspondent for Poland's TVP television, and Mounir Bouamrane, a dual Algerian-Polish national, died in the gunfire in Mahmoudiyah, about 20 miles south of Baghdad, Polish television said.

Cameraman Jerzy Ernst had his forearm shattered in the attack and was recuperating at a U.S. hospital in Baghdad.


Bron: AP.

Door een foto in de Amersfoortse Courant heeft de politie in de Keistad een fietsendief kunnen aanhouden. De dief was - rijdend op een snorfiets met de gestolen fiets om zijn nek - duidelijk zichtbaar op de achtergrond van een prent, die een fotograaf maandag had gemaakt van een hengelaar aan de oever van de Eem. Bij het openslaan van de krant herkende de eigenares haar tweewieler onmiddellijk en schakelde de politie in. Op het bureau ging de foto van hand tot hand, tot een diender de dader herkende. Bij het zien van het bewijs bekende de man de diefstal. Hij weigerde te vertellen aan wie hij de fiets heeft verkocht.


„De kwaliteit van foto’s en dan bedoel ik van de compositie, is met de digitale fotografie achteruit gegaan. Vroeger kostte niet alleen de camera veel geld, maar waren ook de rolletjes en het afdrukken duur. Mensen gingen bewuster om met het maken van foto’s en drukten die ook af als blijvende herinnering. Dat is veranderd. Met digitale camera’s klikken veel mensen maar raak. Nauwelijks lettend op de compositie. Het gaat nog steeds om het vastleggen van emotie. Maar fotografie is vluchtiger geworden. Veel opnames worden ook niet meer afgedrukt.“

Een deel van de mensen is de vluchtigheid van de digitale camera al weer zat.

„De verkoop van digitale spiegelreflexcamera’s neemt een vlucht. Er is zelfs een wachtlijst voor. Mensen willen weer beschikken over de mogelijkheden van hun oude camera.“

Ad Verschoore, eigenaar van een keten fotozaken in Zeeland, in de Provinciale Zeeuwse Courant.

Het Japanse bedrijf Nikon heeft vandaag een winstwaarschuwing afgegeven. De verwachte winst van 3,5 miljard yen is bijgesteld naar 2,4 miljard yen. Dit als gevolg van de hevige concurrentie bij de verkoop van digitale camera's en een hoger dan verwachte belastingafdracht.

Waar in de Volkskrant vandaag wordt verteld hoe de foto's van mishandelingen in Iraakse gevangenissen de haat tegen Amerika aanwakkeren, schrijft de Pioneer Press hoe juist nieuwsfoto's de Amerikaanse regering in het nauw brengen. En dat is niet voor het eerst in de geschiedenis.

Dit jaar waren het eerder al de foto's van Amerikanen die verbrand werden opgehangen aan een brug, en rijen lijkkisten die de bevolking niet afgebeeld mocht zien. De schrijfster Susan Sontag schreef in haar boek Regarding the Pain of Others: "Photographs of the victims of war are themselves a species of rhetoric. They reiterate. They simplify. They agitate. They create the illusion of consensus.''

De laatste jaren is veel geschreven over het zogenaamde CNN-effect, wat wil zeggen dat videobeelden de opinie van een bevolking kunnen beïnvloeden. Maar nu blijkt weer eens dat één stilstaand beeld, dat de blik van de kijker langere tijd kan vasthouden, veel meer indruk maakt dan een eindeloze stroom bewegende tv-beelden.

Zelfs lange tijd na het gebeurde feit hebben foto's hun emotionele kracht niet verloren, zoals de foto van Capa in 1936 waarop een republikeinse strijder sneuvelt en de foto van Eddie Adams waarop een Vietnamese generaal een communist executeert. De kracht van dergelijke foto's kan niet ontkend worden, en dat is een groot probleem voor de PR-adviseurs van de Bush-regering, die de "The war of images" lijkt te verliezen.


Bekende personen in Groot-Brittannië hebben recht op privacy als zij medische behandelingen ondergaan. Dat hebben de Law Lords – de allerhoogste Britse rechters – gisteren bepaald in een zaak die topmodel Naomi Campbell had aangespannen tegen de Daily Mirror. Het Britse schandaalblad publiceerde begin 2001 foto’s van Campbell bij het verlaten van een ontwenningskliniek voor drugsverslaafden in Londen. In eerste instantie won Campbell het proces dat ze daarover aanspande, maar dat vonnis werd in hoger beroep vernietigd. Nu hebben de drie Law Lords haar alsnog in het gelijk gesteld, zij het met twee tegen één.

Bron: De Volkskrant.

Maandag 5 juli om 20.00 wordt een fotografenavond georganiseerd in sociëteit Arti et Amicitiae aan het Rokin in Amsterdam. Fotografen kunnen hier hun werk presenteren: in print of per laptop. Ook belanghebbenden zijn welkom.

Johan Cruijff maakte zich vanavond bij Barend & van Dorp weer eens boos over het feit dat foto's van hem geld opbrengen voor de fotograaf en niet voor hem. Hij vindt blijkbaar dat juist de afgebeelde persoon op een foto een prestatie levert, en niet de fotograaf.

(Enkele maanden geleden spande Cruijff om hetzelfde feit een proces aan vanwege de publicatie van een fotoboek. Op dit punt werd hij in het ongelijk gesteld.)

De baanbrekende kleurfotograaf William Eggleston en fotojournalist Josef Koudelka zijn in de prijzen gevallen bij de International Center of Photography Infinity Awards.

Eggleston wordt geëerd met de Getty Images Lifetime Achievement Award en Koudelka mag de Cornell Capa Award in ontvangst nemen bij de ceremonie die op 12 mei in New York wordt gehouden. (Een kaartje kost $650.)

De fotoveilingen die de afgelopen tijd in New York plaatsvonden kenden een wisselend succes. Waar het werk van Helmut Newton sinds diens dood steeds hogere bedragen opbrengt, ging van de Magnumfoto's meer dan de helft onverkocht terug naar het gerenommeerde agentschap. De verwachte opbrengst van 1 miljoen dollar werd bij lange na niet gehaald.

Foto's van Diane Arbus, Edward Weston, Robert Frank, Walker Evans en Garry Winogrand blijven veelgevraagd en haalden ditmaal per fotograaf recordprijzen (tot wel 478.400 dollar voor Diane Arbus' "Identical Twins").


Diane Arbus - Identical Twins

donderdag, mei 06, 2004

De meisjes die over de brugreling hangen, dachten even dat ze hem zagen, maar toen bleek dat hij het niet was. Of misschien was hij het wel en is hij nu weer verdwenen. Ze bekijken op de displays van hun digitale cameraatjes wat ze hebben gefotografeerd terwijl ze hun gilletjes slaakten. Geen George, shit. Ze hebben wel het achterhoofd van Brad Pitt, als het Brad Pitt is tenminste, ze laten het zien op hun displaytjes en kijken me vol verwachting aan. Het is nu aan mij, ik beschik over het lot van Brad Pitt in de cameraatjes van deze meisjes. ‘Hij lijkt er wel op’, zeg ik voorzichtig, om ze te troosten.

Martin Bril

De Utrechtse fotografe Cuny Janssen (29) maakt al jarenlang portretten van kinderen over de hele wereld. Het is een project dat vermoedelijk, voorspelt ze zelf, haar hele leven in beslag zal nemen. Ze fotografeerde onder meer in Nederland, Noorwegen en India – warme, intieme portretten van kinderen thuis, in hun vertrouwde, veilige omgeving.

Lees meer over haar en bekijk haar foto's in de Volkskrant van vandaag. Ook verschijnt deze week haar nieuwe fotoboek Macedonia.


foto Cuny Janssen

Barry Bingham, de vader van fotojournaliste Molly Bingham die vorig jaar enige tijd ontvoerd was in Irak, is na een zware hartaanval opgenomen op de Intensive Care van een ziekenhuis in Boston. Bingham, een prominente voormalige hoofdredacteur, verkreeg internationale bekendheid toen hij al zijn contacten (tot aan Bill Clinton toe) inschakelde om zijn dochter vrij te krijgen uit de handen van de geheime dienst van Saddam Hoessein.

Molly Bingham blijft ondanks de precaire gezondheidssituatie van haar vader aan het werk in Irak voor het persagentschap WorldpictureNews.


Molly Bingham



Als ik een foto levensgroot wil opblazen, is het nodig om een foto op klassiek kleinbeeld negatief te schieten. Ik geloof ook niet dat de 'ouderwetse' fotografie zal verdwijnen. De klassieke fotografie heeft een heel ander karakter. Dat is voor een belangrijk deel ook een gevoelskwestie, maar het heeft ook met pure kwaliteit te maken. Digitale foto's lijken soms wat 'platter'. Het is alsof er minder diepte in de foto's zit.

Fotojournalist Thomas Schlijper in de Special Fotografie van het tijdschrift ComputerIdee. (Zie ook zijn foto vandaag voorop de Volkskrant.)


foto Fayaz Kabli

Fotojournalist Habib Naqash van de Engelstalige krant Greater Kashmir is op 3 mei gewond geraakt bij een granaataanval door rebellen op het huis van een minister in Srinagar, de hoofdstad van de betwiste regio Kasjmir.

De nieuwsredactie van de Amerikaanse televisiezender CBS beschikte al drie weken over de foto's van mishandelde gevangenen in Irak. De zender hield ze twee weken achter op verzoek van generaal Abizaid, opperbevelhebber van de Amerikaanse strijdkrachten in het Midden-Oosten.

De beelden van grijnzende Amerikaanse militairen die trots poseren bij naakte, vernederde en seksueel misbruikte gedetineerden hebben tot grote internationale verontwaardiging geleid. CBS News liet ze vorige week woensdag zien toen duidelijk werd dat het tijdschrift The New Yorker met een gedetailleerd verhaal over het schandaal zou komen.

Bron: AD.

Het Amerikaanse dagblad de Washington Post heeft donderdag nieuwe foto's gepubliceerd van Amerikaanse militairen die klaarblijkelijk Irakese gevangenen vernederen. De foto's van naakte gevangenen lijken op de beelden die vorige week door Amerikaanse media werden gepubliceerd en wereldwijd geschokte reacties opriepen.

Op een van de foto's, vorig najaar gemaakt in de beruchte Abu Ghraib-gevangenis, is een vrouwelijke militair te zien die een riem om de nek van een naakte gevangene heeft geknoopt. De man ligt naast haar op de gevangenisvloer. De beelden zitten tussen meer dan duizend andere digitale foto's uit Irak die de krant in handen heeft gekregen. De beelden zijn ook in handen van functionarissen die onderzoek doen naar misbruik in de gevangenis.

Bron:Nu.nl.


Na zijn studies filmregie en geluid werkte de Brusselaar Bruno Stevens (44) bijna twintig jaar als geluidstechnicus. Tot hij zes jaar geleden besloot een oude droom na te jagen: reizen en fotograferen. Hij zegde de muziekbusiness vaarwel, trok naar een aantal woelige plekken in Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Afrika, en maakte er beklijvende, humane beelden in vaak penibele omstandigheden. Al heel snel erkenden grote Franse, Duitse, Amerikaanse en Britse bladen zoals Libération, Paris-Match, Stern, The New York Times, Newsweek en The Guardian de kracht van zijn beelden en publiceerden ze zijn reportages. Ook bij World Press Photo viel hij al driemaal in de prijzen. Vandaag krijgt Stevens ook in eigen land volop aandacht dankzij een boek over Bagdad, een tentoonstelling in Brussel en een opgemerkte affichecampagne op stadsbussen. Maar voor Bruno Stevens hoeft de aandacht niet zozeer op hemzelf gericht te zijn, maar op de mensen die hij fotografeert en de verhalen die hij vertelt. Deze maand in Focus een gesprek met hem.

(Wie het interview leest en Bruno Stevens wel eens heeft meegemaakt zal de wenkbrauwen fronsen bij diens opmerking dat hij niet op persoonlijke publiciteit en aandacht uit is. Als er iemand geniet van aandacht is hij het wel. Beproefde tactiek: te laat binnenkomen bij een bijeenkomst, opvallend veel tijd nemen om door het gangpad te lopen, zogenaamd op zoek naar een stoel, en uiteindelijk pontificaal vooraan gaan zitten, liefst met de benen op het podium. Works every time.)

woensdag, mei 05, 2004

Voor de Femke-fans een drukke avond:

Barend & van Dorp, 22.30-23.30
Weltevreden op 10, 23.00-23.30
Barend & van Dorp, 00.30-01.30


SanDisk Corporation announced today that its Extreme and Ultra II CompactFlash cards took top honors in speed and performance tests in 9 out of 13 professional digital single lens reflex (SLR) cameras from Canon, Fuji, Kodak, Nikon and Pentax. According to performance tests conducted by Rob Galbraith, the Extreme and Ultra II cards earned the fastest speed rating in the majority of cameras actively being tested including the Canon EOS-1D Mark II, which can record 8.2 megapixel images at up to 8.5 frames per second, and the EOS Digital Rebel, 10D, and 1D. SanDisk's cards also received the highest scores on the Nikon D70, D100 and D2H models.

Bron: SanDisk.

"I believe that there is no person in the world that must be protected from pictures," the Brazilian photojournalist Sebastiao Salgado, who has photographed the most immiserated people on Earth, once said. "Everything that happens in the world must be shown."

This is a noble sentiment, but also a silly, or at least impossible, one. "Everything" that happens in the world can never be photographed, if only for practical reasons. And, clearly, there are areas of private life in which vast numbers of people would object to being photographed.

Further, even after photographs are taken, choices as to what is actually shown - by newspaper editors and television producers, museum curators and gallery owners, book publishers and, in the case of war, governments - must always be made. Even Mr. Salgado does not show "everything that happens": Faced with the whole wide world, he chooses what to photograph and then which photographs he wants to show.


Lees verder in de Baltimore Sun.



Fotograaf Mahmoud al-Hams (met helm) schreeuwt het uit van de pijn nadat hij door een kogel en kogelscherven is geraakt in zijn bovenbenen.


foto's Brennan Linsley.

Een Palestijnse fotograaf van het persbureau Agence France-Presse is woensdag tijdens zijn werk in de Gazastrook door Israëlische militairen neergeschoten. Dit is door getuigen en ziekenhuiswoordvoerders verklaard.

Mahmoud al-Hams (24) werd in zijn linkerbeen geschoten toen hij foto's nam van Palestijnse schoolkinderen die Israëlische militairen met stenen bekogelden. Zijn bureauchef bij AFP, Christian Chaise, zei dat Al-Hams in stabiele toestand in het ziekenhuis ligt. Volgens het ziekenhuis is ook de 24-jarige Reuters-fotograaf Suhaib Salem gewond geraakt. Reuters spreekt dat tegen.

Het Israëlische leger heeft het voorval in onderzoek, maar deelde al wel mee dat er alleen op vijf gewapende personen is geschoten. Getuigen verklaarden dat alleen burgers en journalisten zich op de lokatie bevonden.

De rellen ontstonden na een Israëlische inval in Gaza, die een vergelding was van de Palestijnse moord op een zwangere Israëlische vrouw en haar vier dochtertjes afgelopen zondag.

Bron: AP.

(Suhaib Salem is the Reuters photographer whom Israel arrested in Gaza on May 22 2002 on suspicion of terrorism--the Israelis claimed, and he denied, that he had a grenade in his possession. The Associated Press reported that Salem's brother Salah was "one of the men involved in the kidnapping and killing of Israeli soldier Cpl. Nachson Waxman in 1994. Both Salah Salem and Waxman were killed when the Israelis attempted to rescue Waxman.")

dinsdag, mei 04, 2004

Woensdag zijn, ter gelegenheid van het bevrijdingsfestival Zuid-Holland, in de Laurenskerk in Rotterdam levensgrote foto's te zien van Zilveren Camera-winnaar en fotojournalist van het jaar Jerry Lampen. Indrukwekkende beelden van voorbije en nog steeds heersende oorlogen.


In de New Yorkse vestiging van het exclusieve fotoagentschap Magnum zijn een paar maanden geleden kleurenfoto’s ontdekt van medeoprichter Robert Capa. Hij maakte de foto’s tijdens de Tweede Wereldoorlog. De kleurenbeelden van de beroemdste oorlogsfotograaf worden nu voor het eerst in Nederland gepubliceerd. Volgens het hoofdkantoor van Magnum in Parijs zijn de kleurenbeelden, geschoten op 35 millimeter Kodachrome diafilm, aangetroffen in een ordnerkast in het kantoor in New York die altijd aan de aandacht is ontsnapt.

In de oorlogsjaren publiceerden tijdschriften slechts bij zeer hoge uitzondering kleurenfoto’s. Zodoende schoten de meeste fotografen hun materiaal ook in zwart-wit, en veel minder op toen nog kostbaar kleurenfilm. Capa, die in de jaren dertig faam had verworven met zijn reportages over de Spaanse Burgeroorlog, was een van de eerste oorlogsfotografen die kleurenfoto’s gepubliceerd kregen. Het Amerikaanse blad Life publiceerde al in 1938 vier kleurenfoto’s van Capa die waren gemaakt in China, tijdens de Japanse invasie.

Het nu ontdekte kleurenmateriaal is in de oorlogsjaren deels al gepubliceerd in tijdschriften, maar in zwart-wit. De kleuren-opnamen van Capa’s hand voegen een belangrijke dimensie toe aan de toch al grote kennis die over zijn oeuvre is opgebouwd.

Lees en kijk verder op pagina 6 van de Volkskrant van vandaag.



In de Volkskrant vandaag een artikel over de "onweerstaanbare vergeelde foto’s" van de inmiddels 82-jarige Rotterdamse fotograaf Jan Schaper, die tot en met 23 mei bij Galerie Cokkie Snoei in Rotterdam hangen. Al die tijd stonden ze opgeslagen in het huis van de fotograaf.

Geen perfect uitgevoerde nieuwe afdruk kan op tegen de gedachte dat de fotograaf zelf in de donkere kamer heeft staan zwoegen om die ene blik van dat ene meisje zo helder mogelijk te doen uitkomen. En blikken van meisjes – daar draait het in de foto’s van Schaper om. In de jaren vijftig zat Schaper de jeugd letterlijk dicht op de huid met zijn camera: de dansende paartjes in donkere ruimten, rokende en dromende meisjes in onschuldige bloemetjesjurken.

Het fotograferen van deze ‘nieuwe jeugd’ midden jaren vijftig was voor Schaper een voedingsbodem voor zijn eigen visie. En met een grote opmerkingsgave wist hij momenten vast te leggen waarbij het leven op suggestieve wijze wordt belicht. Deze foto’s werden in 1957 voor het eerst (en het laatst!) in ’t Achteronder aan de Witte de Withstraat in Rotterdam tentoongesteld.

Hoewel tweemaal zo oud als zijn gefotografeerde ‘jeugd’ was Schaper een der ‘hunnen’. Hij luisterde naar hun gesprekken en zag hun vreugde en verdriet. Rokend in een café, ademloos luisterend naar Jazzmuziek en dansend en drinkend op feestjes laten Schapers’ hoofdpersonen zich op ongedwongen wijze voor de camera gaan. Dit schonk de fotograaf de gelegenheid hen spontaan te fotograferen en hun individualiteit te registreren.

De reeks foto’s te zien bij Cokkie Snoei zijn documenten waaruit iedereen zijn conclusie kan trekken. Schaper zelf laat de sluiter van zijn camera het werk doen en laat het oordeel aan de kijker over. Net als Henri Cartier-Bresson geeft Schaper de oprechtheid en eerlijkheid van de mens weer, op een boeiende en ontroerende manier zonder de toeschouwer een opvatting op te willen dringen.

The critics and competitors of Getty Images can tick off examples of supposed conflicts of interest like rapid-fire photographs:

The race car driver Alex Zanardi's violent crash in 2001. A preseason basketball fistfight between Rick Fox of the Los Angeles Lakers and Doug Christie of the Sacramento Kings in 2002. The Vancouver Canucks star Todd Bertuzzi's sucker punch of the Colorado Avalanche rookie Steve Moore in a hockey game in March, breaking Mr. Moore's neck and ending his season.

These newsworthy sports events produced some of the most memorable, if grim, photojournalism of the last few years. But the clients of Getty, a growing stock photo agency that also produces a wire service for news organizations, were not offered any photos of the incidents.

To some newspaper editors who have stopped using Getty for sports photography - and even to some who still use Getty - the omissions raised questions about Getty's objectivity. In the last few years, Getty has formed exclusive, lucrative relationships with the professional sports leagues it also covers as a wire service.

Lees verder in de New York Times het artikel A Photo Agency's Partnerships Leave Some Editors Uneasy.


maandag, mei 03, 2004

Since the Mirror newspaper published photos of British soldiers allegedly torturing an Iraqi prisoner a number of army sources have questioned the authenticity of the images.

The paper claims British soldiers handed over the photos. Soldiers close to the regiment the Queen's Lancashire Regiment have joined former commanders and army intelligence officers in claiming the pictures could have been faked. The Mirror is standing by the testimony of the two soldiers, known only as A and B, who gave them the photos.

Read on for a list of key claims and rebuttals.


The day after the violence in South Thailand, the newspaper Krungthep Thurakij showed a striking image of a dead militant with a knife in his left hand. In fact, the man held a sheath, not a knife. The photograph was fake.

Krungthep Thurakij ran the original, unaltered photo the following day and apologised for displaying the "wrong photo'', which it said resulted from production errors. Duangkamol Chotana, editor of Krungthep Thurakij, told the Thai Journalists Association that the newspaper immediately took corrective action once it realised that a mistake was made to prevent public misunderstanding.





Met dank aan Kees Metselaar, die me het knipsel uit de Bangkok Post toestuurde.


zondag, mei 02, 2004


foto Gopal Chitrakar

Brad Workman, a U.S. freelance photojournalist, speaks to a doctor while being treated for injuries sustained while covering a demonstration in the Nepalese capital Kathmandu, April 29, 2004.

Until recently, semi-professional and pro photographers in Europe had to buy their special camera support equipment in the USA. Now Nikonians are stocking and selling the most useful pro items in Europe, making customs, long delivery times and pre-payment across the ocean a thing of the past.

The Nikonians Kirk programme focuses on products for Nikon, such as lens collars for the Nikkor AFS lenses, the 80-400 VR, 80-200mm and 300mm. These replacement collars improve the stability of these longer lenses. L-brackets stabilize the camera on tripods with an Arca quick release type of connection, such as the Markins ball heads. Brackets for the semi-professional and professional Nikon bodies, such as the F5, F100, D100, D1 and D2 are available.

Bart Dewaele, fotograaf voor De Standaard, heeft de 41ste Dexia Persprijs gewonnen in de categorie fotografie. ,,This is a man's world'' heet de foto die hij bij de voorstelling van de federale regering van België nam. De prijs werd donderdagavond in het Brusselse Plaza-hotel uitgereikt.


foto Bart Dewaele


Soms kom je op internet opmerkelijke dingen tegen, zoals dit bericht uit het voorjaar van 2000:

Carolyn Cole, a Los Angeles Times photographer, was arrested on a felony charge after authorities alleged she threw rocks at police and then photographed the commotion she caused. She was officially charged with "throwing a deadly missile," paid a $7,500 bond and was released Saturday, according to The Miami Herald.

"Carolyn Cole was covering the protests in Miami as a news photographer, not participating in them, and her photos published in the Times make that clear," Times editor Michael Parks said in an interview in his newspaper. "In arresting Cole and detaining her for more than eight hours before releasing her on bond, Miami police prevented her from continuing to report a story of national importance. We see this as an abridgement of the people's right to know under the Constitution. We will ask for the immediate dismissal of the charge against her."

The Times reported that, if convicted, Cole could face up to five years in prison. (A month later, charges against Carolyn Cole were dropped. The paper maintained Cole was innocent, and that police only arrested her to stop her from doing her job.)

En deze aanval uit rechtse hoek op Carolyn Cole, die veel weerklank vond in pro-Israëlische kringen. De directe aanleiding was haar verslag van de bezetting van de Geboortekerk in Bethlehem in mei 2002.



Bij het Britse ministerie van Defensie zijn twijfels gerezen over de echtheid van de foto's van Britse militairen die een gevangene in Irak zouden martelen. Zo twijfelen onderzoekers er aan of de foto's die de Daily Mirror publiceerde wel in Irak zijn gemaakt, zo meldde de Britse omroep BBC zondag.

Een geweer dat op een van de foto's is te zien, zou volgens de onderzoekers waarschijnlijk een SA80 mk 1 zijn. Dat type wapen hebben manschappen in Irak niet uitgereikt gekregen, aldus de BBC.

Ook zouden er inconsistenties zitten in de hoofddeksels die personen op de foto's dragen. Britse militairen in Irak zijn toegerust met baretten en/of helmen en niet met getoonde hoofddeksels.

Een derde aanwijzing waardoor onderzoekers twijfelen aan de authenticiteit van de beeltenissen, is een Bedford vrachtwagen in de achtergrond van een van de foto's. Dergelijke trucks zouden nooit naar Irak zijn gezonden.

Bron: ANP.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.